Raspodjela Zekata od strane Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini

Ne mora se biti Sakib iz Tarčina da bi se dao komentar i mišljenje o nekoj stvari, zar ne?

Neko bi na to mogao reći i da je bolje šutjeti ili se čak pozvati na hadis Allahova miljenika i poslanika, alejhiselam, u kom on veli:

Musliman, mu’min, onaj ko je svjestan Allaha, onaj ko zna da valja dževab dati Allahu na Danu obračuna neka stalno i iznova govori dobro, bez prestanka (a i kako bi mu’min mogao drugačije, osim dobro? op.a.), a ako ne može, nema prilike, trenutno ne zna, tek tada neka šuti.

Mada, ovaj hadis je mnogo kraći i u prevodu glasi:

Ko vjeruje u Allaha i Sudnji dan, neka govori dobro ili neka šuti!

Zato ćemo prije nego išta dalje napišemo, zatražiti utočište kod Allaha, Svemogućeg, Sveznajućeg, od zla šejtana napasnika koji unosi zle misli u srca ljudi, bili ti šejtani od džina ili od ljudi.

Struktura Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini

Da bi se bilo šta prigovorilo Islamskoj zajednici u Bosni i Hercegovini (IZ BIH), neophodno je na prvom mjestu poznavati svu njenu veoma komplikovanu, a nerijetko i kompleksnu strukturu. Od samog vrha do samog dna i obrnuo.

I. Sabor

Vrhovno, predstavničko i zakonodavno, tijelo IZ BIH čini Sabor IZ BIH koji ima čak 87 članova!

II. Saborske komisije

Sabor IZ BIH ima svojih 7 komisija, prema trenutnom uređenju, i to:

  • Ustavna komisija
  • Komisija za finansijske i administrativne poslove
  • Komisija za vjersko djelovanje
  • Komisija za Zekat i Sadekatu-l fitr
  • Komisija za Hadždž, Umru i vjerski turizam
  • Komisija za obrazovanje, odgoj i nauku
  • Komisija za vakuf, imovinu i materijalno jačanje IZ BIH
  • Komisija za dijasporu i vanjske odnose
  • Komisija za povratak

Za sada nam nije poznato koliko zaposlenih radi u ovim komisijama.

III. Rijaset

Vrhovno, izvršno, tijelo IZ BIH čini Rijaset koji ima 7 članova (s direktorima uprava).

IV. Uprave rijaseta

Osim Rejsa i njegovog zamjenika rijaset čine i direktori različitih Uprava kojih ima 5 i to:

  • Uprava za vjerske poslove
  • Uprava za obrazovanje i nauku
  • Uprava za vanjske poslove i dijasporu
  • Uprava za administrativne i pravne poslove
  • Uprava za ekonomske i finansijske poslove

Osim imena direktora pojedinih uprava, nije nam poznat broj ostalih zaposlenih u ovim upravama.

V. Mešihati

IZ BIH je nadalje u hijerarhiji razdijenjena na Mešihate izvan Bosne i Hercegovine i to:

  • Mešihat Islamske zajednice u Hrvatskoj
  • Mešihat Islamske zajednice u Sloveniji
  • Mešihat Islamske zajednice u Srbiji
Izvor: https://www.techdesignforums.com/

VI. Muftijska

Unutar Bosne i Hercegovine IZ se dijeli teritorijalno prema Muftijstvima, kojih ima 9 i to:

  • Banjalučko
  • Bihaćko
  • Goraždansko
  • Mostarsko
  • Sarajevsko
  • Travničko
  • Tuzlansko
  • Vojno
  • Zeničko

VII. Udruženja

Osim ovih iznad nabrojanih “viših” instanci na hijerarhijskoj podjeli IZ BIH, postoje i druga organizaciona tijela, kao što je Udruženje Ilmijje.

VIII. Odgojno-obrazovne institucije

Prije nego se spustimo na “niže” instance na hijerarhijskoj podjeli IZ BIH, bilo bi dobro spomenuti da IZ BIH ima i svoje odgojno-obrazovne institucije i to:

Devet (9) medresa:

  • Behram-begova u Tuzli
  • Džemaludin ef. Čaušević u Cazinu
  • Dr Ahmed Smajlović u Zagrebu
  • Elči Ibrahim-pašina u Travniku
  • Gazi Husrev-begova u Sarajevu
  • Gazi Isa-begova u Novom Pazaru
  • Ibrahim ef. Maglajlić u Banjoj Luci
  • Karađoz-begova u Mostaru
  • Osman ef. Redžović u Velikom Čajnom kod Visokog

Četiri (4) fakulteta:

  • Fakultet Islamskih nauka u Sarajevu
  • Fakultet za Islamske studije u Novom pazaru
  • Islamski pedagoški fakultet u Bihaću
  • Islamski pedagoški fakultet u Zenici

Zatim se tu nalaze biblioteke, izdavaštvo kao i mediji. Neki od njih su:

  • Gazi Husrev-begova biblioteka
  • El-Kalem
  • Radio i TV Bir
  • Preporod
  • i tako dalje

IX. Džemati

Svako Muftijstvo podijeljeno je na Medžlise, a Medžlisi dalje na samu srž IZ BIH. Takorekući svrhu postojanja svega ostaloga, tj. na džemate koji nerijetko nemaju svoju džamiju, nego vjerske aktivnosti obavljaju u raznim poslovnim i privremenim prostorima. Takva praksa je posebno izražena u dijaspori.

Kada je u pitanju Bosna i Hercegovina, Medžlisa ima čak 91, a džemata na stotine. Svaki džemat, naravno ima svog imama (ne uvijek!). Prema podacima koje smo pronašli na internetu, a ne na zvaničnoj stranici IZ BIH, samo u BIH ima skoro 3000 (tri hiljade) objekata u kojima se vrši molitva. Obzirom da je oko 2000 džamija, a ostalo mesdžidi i tekije, to možemo pretpostaviti da ima najmanje 2000 imama!

Umjesto zaključka

Iz svega naprijed navedenog nije teško zaključiti da IZ BIH ima na hiljade i hiljade zaposlenih. Neki su, kao što su oni u medresama i na fakultetima ustvari na teretu državnih budžeta (da li u potpunosti ili djelimično?!). Za svakog od njih, uključujući i na desetine ili stotine ne-vjerskih službenika, od portira, čistača, kuhara, ekonomista, pravnika pa nadalje, neophodno je svakako uplatiti doprinose na platu i iz plate kako to nalaže Zakon o radu u BiH (i/ili pojedinim kantonima i entitetima BiH). A to nas dovodi do zaključka da IZ BIH iz svog vlastitog budžeta, uplaćuje u državni proračun/budžet na stotine hiljada maraka na godišnjem nivou, a možda čak i milione! Ta sredstva se od nekuda moraju namaknuti. Obzirom da su prihodi od Vakufa nedovoljni, sergijama se uglavnom izdržavaju džamije i mesdžidi (struja, voda, grijanje, održavanje), to dolazimo do zaključka da je najveći izvor prihoda Zekat i Sadekatu-l fitr.

Nastanak, razvoj i gotovo pa sistematsko uništavanje IZ

IZ BIH sviđalo se to nekima ili ne sviđalo je pravni (i u vjerskom i u svjetskom) nasljednik hilafeta u Bosni i Hercegovini. Nakod pada Osmanske države, odnoso posljednjeg hilafeta, BIH je ostala prepuštena sama sebi. Međutim, pametnim i mudrim odlukama tadašnjim prvaka među muslimanima u Bosni i Hercegovini, uspjelo se isposlovati s tadašnjom okupatorskom silom – Austro-Ugarskom da muslimani dobiju svoju vjersku autonomiju. Nakon osnivanja Rijaseta (u prevodu s turskog, vrhovnog starješinstva), i sam šejhu-l islam iz netom propalog hilafeta dao je svoju saglasnost i praktično potvrdio legitimnost takve institucije. Iako, valja priznati da je to nerado uradio i dugo je odbijao da to uradi!

Izvor: https://www.communityni.org/

Iz tadašnje perspektive konstelacije odnosa u svijetu vjerovatno je to bila jedna veoma loša, katastrofalna, pa čak i izdajnička odluka, posebno zato što je svemu tome ustvari kumovala Austro-Ugarska.

Međutim, danas, mi vidimo da je to bila više nego odlična stvar. Kome bismo se mi danas okretali? A u vremenima represija diktature proletarijata (Komunistička Jugoslavija) da se posebno i ne govori.

Islamska zajednica (kao i druge vjerske zajednice, ali one trenutno nisu predmet) bila je itekako na udaru Komunističke Jugoslavije. Obzirom da je Vakuf, kao izvor kapitala, stabilnosti, nezavisnosti, itekako prijetnja diktatoriskim režimima (najviše zbog nezavisnosti), onda ga je trebalo ili uništiti ili oduzeti, ili pak i jedno i drugo. Tako je od IZ BIH oduzeto na hiljade hektara zemlje, ali i na stotine kvadratnih metara najboljih građevina na najboljim lokacijama u svim gradovima i kasabama širom BIH.

Imovina oduzeta od Vakufa, odnosno IZ BIH od strane Komunističke Jugoslavije je u današnjim vrijednostima vjerovatno preko milijardu KM!!!

Kada bi IZ BIH danas imala u svom posjedu sve ono što joj je oduzeto, ne bi bilo potrebe niti za jednom jedinom sergijom ispred bilo koje džamije. I ne samo to! Nego ne bi bilo siromaha, miskina, onoga u potrebi ili prezaduženog, a da mu IZ BIH ne bi mogla izići u susret!

Nažalost, veoma veliki broj visoko-obrazovanog kadra raznih fakulteta, političkih stranaka i drugih uticajnih ljudi živi u otetim vakufskim stanovima širom BiH. I baš zbog njih, takvih, uticajnih, teško je da će IZ BIH ikada povratiti Vakuf, koji je neotuđivo pravo do Kijametkog dana. No, valja težiti da se vrati ono što može da se vrati. Ali i ne samo vrati, nego i unaprijedi, kako bi IZ BIH bila nezavisna i da joj, posebno političke stranke i drugi mehanizmi, ne mogu naređivati šta će i kako da radi – tj. da IZ BIH može da ima svoju autonomiju u predstavljaju i širenju Islama i islamskih vrijednosti kako u BIH, tako i u okruženju, ali i u dijaspori. Naravno, ovakva sloboda ne odgovara mnogima ni dan danas, kao što nije odgovarala mnogima u prethodnih 100 i kusur godina!

Savremeni položaj i budućnost

Zadnjih par rečenica prethodnog pasusa dovode nas do pitanja, gdje se IZ BIH vidi u budućnosti, ali i kakav ona status uživa u sadašnjosti kako među ljudima koji skoro beš vakat klanjaju u džamiji, tako i oni koji džamiju posjećuju od bajrama do bajrama.

Savremeni, Zapadni svijet, pokušava da uvodi svake godine novine u transparentnosti i otvorenosti ka svijetu, kako bi pokazali koliko imaju poštene namjere, ali i pošteno poslovanje, bez namjere da se bilo ko obmane, a kamoli prevari. S žaljenjem moramo da konstatujemo kako nas, muslimane, Zapadni svijet u tome pretiče. Oni bi, valjda, trebali od nas da uče o poštenju, transparetnosti, pravdi i pravičnosti, a ne mi od njih! No, vremena se mijenjaju, pa je tako kako je. Zato, valja nam vidjeti šta je to što oni rade, te kako rade i šta bismo mi unutar naše IZ BIH mogli da implementiramo. Nije sramota od njih prepisati, sramota je to ne uraditi!

Kada je u pitanju transparentnost, to je nešto na šta se mnogi ljudi ustvari ježe. A ježe se uglavnom zbog dvije stvari. a) Nepoznavanja šta transparetnost znači, pa im to izaziva strah, nevjericu i nepovjerenje; b) strah od otkrića nerada i još gore, nesposobnosti mnogih koji obnašaju funkcije koje ne zaslužuju.

إِنَّ ٱللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤَدُّوا۟ ٱلْأَمَٰنَٰتِ إِلَىٰٓ أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُم بَيْنَ ٱلنَّاسِ أَن تَحْكُمُوا۟ بِٱلْعَدْلِ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُم بِهِۦٓ ۗ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ سَمِيعًۢا بَصِيرًا
Allah vam zapovijeda da odgovorne službe onima koji su ih dostojni povjeravate i kada ljudima sudite da pravično sudite. Uistinu je divan Allahov savjet! – A Allah doista sve čuje i vidi.

En-Nisa:58

IZ BIH nije neka privatna firma, niti je neka od državnih firmi u kojoj je zahtijevana tajnost poslovanja i organizovanja, poput raznih sigurnosnih, obavještajnih, vojnih, policijskih i drugih struktura. IZ BIH je organizacija svih muslimana koji žive na području Bosne i Hercegovine, ali i šire i to ne samo Bošnjaka kao najmnogoljudnijih među njima, nego i svih ostalih, kao što su Crnogorci, Hrvati, Romi, Slovenci, Srbi, i tako dalje. Neki cinici bi rekli da je IZ BIH “obično” udruženje građana!

Ta vrsta organizovanosti IZ BIH kao prvenstveno NEPROFITNE, NEVLADINE institucije zahtijeva potpunu transparetnost prema APSOLUTNO svim njenim članovima, a ne samo prema institucijama kontrole (Porezna i finansijska inspekcija od strane državnih aparata ili internih kontrola)!

To nas dovodi do toga da IZ BIH mora imati javni spisak apsolutno SVIH zaposlenih u njenoj hijerarhiji, od nekoga ko je zadužen za održavanje zelenila oko džamije i ima mjesečni honorar od par stotina KM, do predsjednika Sabora, u svim državama u kojim IZ BIH ima ingerenciju (tj, kako u domovini, tako i u dijaspori). Taj spisak mora biti javan! Pored svakog imena i prezimena mora stajati kolika su neto i bruto primanja.

Ovakav spisak bi nam svima dao jednu mnogo potpuniju sliku s kojom bismo svi mi znali da li i koliko u IZ BIH ima ljudi koji su “(profesionalni) primači plata”, a koliko je onih koji istinski rade žrtvujući ne samo vlastiti život, nego i porodicu i bližnje. A onda nam to daje nove podsticaje, motivacije i inspiracije za uspostavom bolje, pravednije i kvalitetnije organizacije NAŠE IZ BIH, kako u domovini tako i u dijaspori.

Jednom kada se shvati kolika je važnost transparentnosti IZ BIH u ovom smislu (primanja svih njenih uposlenika kroz redovna mjesečna primanja, ali i paušale), sve ostale stvari će biti mnogo lakše i bezbolnije riješiti.

Primjera radi. Valja znati da kada se organizuje sjednica Sabora, i pozovu se svi članovi, njih 87, valja svim tim ljudima organizovati prevoz, smještaj i paušale! Mnogi od članova sabora nisu zaposlenici IZ BIH, nego su (pro)aktivne džematlije i na sjednice dolaze iz bližih ili veoma dalekih zemalja, kakva je Australija. Valja nekome iz Australije ili bilo koje druge države uzeti godišnji odmor ili drugu vrstu slobodnih, neplaćenih dana, da bi se pojavio u Sarajevu na sjednici Sabora. Valja platiti avione, smještaje, hranu, i naravno nadoknaditi nekako propuštenu zaradu kroz redovna primanja na redovnom poslu.

Kada je u pitanju prikupljanje kako Zekata, tako i Sedakatu-l fitra, ali i mnogih drugih prihoda, poput onih s sergija, iz turbeta, vakufa, iz izdavaštva, medija, oglašavanja, halal certificiranja, od hadždža i umre i tako dalje, smatramo da je potpuno izvršiti reformu apsolutno svega. Na jednim novim, drugačijim osnovama od onih na koje smo navikli stotinama godina ili možda čak i nešto više od 1000 godina! Ma koliko to mnogima od nas zvučalo kao novotarija, odnosno bida. U svemu tome ne smije biti umanjenja značaja svih alima za sva prošla vremena i njihovog doprinosa Ummetu, pa čak ni primisli na takvo nešto. No, valja znati da svako vrijeme nosi svoje breme i da u skladu s njim valja odgovoriti izazovima.

Zekat, kao najbolnija tema svakog ramazana je tu najviše zbog nepoznavanja propisa o Zekatu, ali i naredbi o njenom INSTITUCIONALNOM prikupljanju i INSTITUCIONALNOJ raspodjeli.

Uzvišeni o Zekatu između ostalog u Kur’anu časnom veli:

خُذْ مِنْ أَمْوَٰلِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ ۖ إِنَّ صَلَوٰتَكَ سَكَنٌ لَّهُمْ ۗ وَٱللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
Uzmi od dobara njihovih zekat, da ih njime očistiš i blagoslovljenim ih učiniš, i pomoli se za njih, molitva tvoja će ih, sigurno, smiriti. – A Allah sve čuje i sve zna.

Et-Tevba:103

Svi mi želimo da postignemo ono što želimo! Nema čovjeka koji nema želja! A Uzvišeni u Kur’anu časnom, na početku sure Mu’minun, vjernici, upravo veli da će vjernici postići ono što žele! No, ko su vjernici? Da bi se bilo ko okarakterisao kao vjernik, valja ispuniti neke uslove, nije dovoljno samo željeti, kao uostalom i za bilo šta u životu.

قَدْ أَفْلَحَ ٱلْمُؤْمِنُونَ
ٱلَّذِينَ هُمْ فِى صَلَاتِهِمْ خَـٰشِعُونَ
وَٱلَّذِينَ هُمْ عَنِ ٱللَّغْوِ مُعْرِضُونَ
وَٱلَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَوٰةِ فَـٰعِلُونَ
1. Ono što žele – vjernici će postići, 2. oni koji su u svom namazu skrušeni, 3. i koji se od besmislica okreću 4. i koji zekat – čišćenje izvršavaju

El-Mu’minun:1-4

Kur’anski ajet koji uglavnom dijele ljudi koji slabo ili nikako poznaju mnoge Kur’anske ajete u kojima se spominje zekat je onaj kome zekat pripada. Zekat u Kur’anu časnom se spominje 31 put, a sadaka, koja se često prevodi i kao Zekat 5 puta. (Ovo su rezultati brzim uvidom u Mushaf, a moguće je da se nalazi i više ajeta!)

إِنَّمَا ٱلصَّدَقَٰتُ لِلْفُقَرَآءِ وَٱلْمَسَٰكِينِ وَٱلْعَٰمِلِينَ عَلَيْهَا وَٱلْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِى ٱلرِّقَابِ وَٱلْغَٰرِمِينَ وَفِى سَبِيلِ ٱللَّهِ وَٱبْنِ ٱلسَّبِيلِ ۖ فَرِيضَةً مِّنَ ٱللَّهِ ۗ وَٱللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ
Zekat pripada samo
– siromasima i
– nevoljnicima, i
– onima koji ga skupljaju, i
– onima čija srca treba pridobiti, i
– za otkup iz ropstva, i
– prezaduženima, i
– u svrhe na Allahovom putu, i
– putniku. Allah je odredio tako!
– A Allah sve zna i mudar je.

Et-Tevba:60

يَسْـَٔلُونَكَ عَنِ ٱلْخَمْرِ وَٱلْمَيْسِرِ ۖ قُلْ فِيهِمَآ إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَٰفِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَآ أَكْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا ۗ وَيَسْـَٔلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ قُلِ ٱلْعَفْوَ ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ ٱللَّهُ لَكُمُ ٱلْءَايَٰتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ
Pitaju te o vinu i kocki. Reci: “Oni donose veliku štetu, a i neku korist ljudima, samo je šteta od njih veća od koristi.” I pitaju te koliko da udjeljuju. Reci: “Višak!” Eto, tako vam Allah objašnjava propise da biste razmislili

El-Bekara:219

Višak

Masnim označeno u prethodnom citatu, dio 219. ajeta iz sure Bekara, govori nam da se definicija Zekata treba raspraviti u skladu s vremenom i prostorom! Ne samo o tome koliko se udjeljuje nego i šta se udjeljuje, a ono još važnije da se za svako vrijeme (ali i mjesto) treba jasno i nedvosmisleno definisati VIŠAK. Allah, kao Svemogući i Sveznajući mogao nam je objaviti ajet ili nekoliko ajeta ili čak suru ili nekoliko sura u kojima bi nam pojasnio sve detalje o tome šta je VIŠAK, kao što nam je pojasnio mnoge druge stvari, međutim On, hvaljen neka je, to nije uradio.

Višak, odnosno nisab za Zekat se definisao u doba alejhiselama od strane njega, alejhiselam, i njegovih drugova onako kako je to vrijeme tada zahtijevalo. Ali to APSOLUTNO ne znači da mi danas isto tako trebamo definisati Zekat, odnosno nisab.

Ili Sadekatu-l fitr, kao što neki zagovaraju. Šta bi mogao neki beskućnik s par kg pšenice ili ječma, kojeg ćemo usput rečeno vjerovatno jedva (pro)naći, kada mu udijelimo kao Sadekatu-l fitr? To je putni besmisao! Besmisao doslovnog razumijevanja onoga što je svrha i značaj Sadekatu-l fitra – da i siromah osjeti šta je Bajram kako kaže alejhiselam u jednom od hadisa.

Izvor: https://www.carersact.org.au/

Isto je i s Zekatom. Nekada je neko ko je imao tri ovce bio sasvim dovoljno imućan da izdvoji iz imetka Zekat, a danas su te tri ovce presmiješan iznos, jer telefon koje nosimo u džepovima i odjeća kojom se odijevamo ili obuća koju obuvamo ili nakit koji nosimo vrijedi kao 10 ili više ovaca! A osnovne životne potrebe su mnogo mnogo ispod toga. I vidimo da gramaža zlata ustvari nije “osnovno” mjerilo stvari!

Što nas dovodi do zaključka da mi itekako živimo iznad osnovnih životnih potreba i da sve ono što je iznad je VIŠAK i da na taj višak trebamo da izdvojimo Zekat!!! To može biti kao što rekosmo odjeća ili obuća ili mobilni telefon koji smo platili čisto zbog luksuza i potreba dokazivanja u društvu 3, 4, 5 ili više puta nego što su nam realne potrebe! Isto je i s računarom, televizorom, sećijom, tepihom i mnogim drugim potrepštinama koje imamo. O automobilu kao skupocjenoj investiciji ili pak stanu i kući da se i ne govori. Živimo u ogromnim stanovima koji prelaze “normalne” potrebe “normalnih” ljudi. Stoga za sve ono što prelazi “normalno” i “osnovno potrebno” valja izdvojiti Zekat! Ne samo na novac, zlato i srebo! Zekat se izdvaja na višak, a da bismo očistili svoj imetak!

U jednu ruku, nas kao obaveznike Zekata apsolutno ne treba da je ikakva briga gdje će Zekat biti utrošen. Jer mi Zekat ne udjeljujemo da bismo negdje nekoga pomogli (od onih 9 Kur’anskih kategorija), nego da bismo svoj imetak očistili! Valja to imati na umu.

U drugu ruku, moramo tražiti transparetnost poslovanja IZ BIH, a gdje je Zekat samo jedan mali dio svega. Ali to nimalo ne umanjuje našu obavezu da Zekat IZDVOJIMO IZ IMETKA!!! Kao što već rekosmo, na nama je da ga izdvojimo i to ga moramo izdvojiti po Kur’anu:

Uzmi od dobara njihovih zekat…

Dio ajeta Et-Tevba:103

Tj, valjda ga izdvojiti tamo gdje ga neko prikuplja, a ne da mi izdvojimo iz imetka i udijelimo gdje mi hoćemo! Doduše, i poslaniku alejhiselam su prigovarali, a o čemu nas čak i Kur’an obavještava:

وَمِنْهُم مَّن يَلْمِزُكَ فِى ٱلصَّدَقَٰتِ فَإِنْ أُعْطُوا۟ مِنْهَا رَضُوا۟ وَإِن لَّمْ يُعْطَوْا۟ مِنْهَآ إِذَا هُمْ يَسْخَطُونَ
Ima ih koji ti prigovaraju zbog raspodjele zekata. Ako im se iz njega da, zadovolje se, a ako im se ne da, odjednom se razljute.

Et-Tevba:58

Kada je u pitanju definisanje “osnovnih životnih potreba”, odnosno nisaba, dovoljno je pogledati u razvijene, uređene države kako one definišu te stvari da bi ukupile porez, ali i da bi znale kome treba da se pruži socijalna pomoć. Nije to samo o tome koliko ko ima ušteđevine! Veoma daleko od toga. Ima tu mnogo druih stvari, poput, veličine stambenog prostora u kom se živi (primjera radi, podstanar ne može unajmiti stan, ako je premali za njegovu porodicu, ali ako je preveliki plaćaće porez na “višak” prostora koji iznajmljuje), vozila koje se vozi, i mnogih drugih potrepština.

Nije dovoljno donijeti odluku na dva lista A4 formata i prepustiti građanima da oni sami odlučuju šta će i kako će. Neophodno je o svemu ovome razmisliti i dati valjane upute. Hoće li se naljutiti svi oni ljudi koji imaju višak stambenog prostora ili čak nekoliko stambenih jedinica koje iznajmljuju (uglavnom na crno, ispod “normalne” cijene) ili neće, IZ BIH ne treba da se brine. Ona, kao i svi mi treba da se brinemo hoće li se Allah na nas naljutiti! To nam treba biti vodilja za sve.

U gore spomenutim, razvijenim, uređenim državama, svaki građanin plaća jednom godišnje finansijskog savjetnika da mu obračuna koliko treba da uplati poreza ili pak dobije povrata ako je preplatio porez. Svaki mogući zaposlenik! I fizičko i pravno lice ima tu obavezu! Ako je tako u kapitalističkom svijetu, a jeste, zašto ne bismo i mi imali naše, islamske, finansijske savjetnike kod kojih bismo to mogli da riješimo? Zašto ne bismo imali mnogo precizniji, bolji, tačniji, zekat kalkulator? Današnji zekat kalkulator na stranici zekat.ba je presmiješan. Obični procentni račun koji izračunava 2,5%! (Zamalo da napišemo – sramota!).

I vratićemo se ponovo na ono što iznad spomenusmo. Nije sramota ne znati, nije sramota ni prepisati od drugih. Sramota je praviti se pripametan i sramota je biti ohol te tjerati svoje po svaku cijenu!

13

Hits: 117